ZSS Prymusowa Wola


Projekty ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzigni
"Z I E L O N A    E K O P R A C O W N I A"

Z A D A N I A    R E A L I Z O W A N E   W   R A M A C H   P R O J E K T U

  

W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole zaczęła funkcjonować nowa pracownia ekologiczna. Znajduje się ona w miejscu dawnej pracowni polonistycznej; pomieszczenie zostało gruntownie odnowione – pomalowano ściany, położono wykładzinę podłogową, wymieniono grzejniki. Zostały zakupione niezbędne elementy wyposażenia - nowe stoliki i krzesełka uczniowskie, biurko i krzesło nauczycielskie, tablica skrzydłowa, szafy ekspozycyjne, stojak oraz wieszak na mapy i plansze, tablice korkowe. Zakupiono sprzęt audio video – zestaw multimedialny (tablica, rzutnik, stojak), rzutnik pisma walizkowy, telewizor, odtwarzacz, komputer przenośny. Pozyskano nowe pomoce dydaktyczne – mikroskopy (w tym binokular), plansze dydaktyczne, programy multimedialne, preparaty mikroskopowe oraz zestaw preparacyjny i szkiełka nakrywkowe, foliogramy, szkielet człowieka, modele sztucznych organów ludzkich, terrarium, pojemnik do segregacji odpadów, klucze do oznaczania roślin oraz rośliny doniczkowe (w tym okazy roślin drapieżnych). Zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne zostały oznakowane logo WFOŚiGW w Łodzi.
W ramach realizacji programu edukacji ekologicznej podejmowano różne działania.
Nieodłączną częścią zajęć z biologii są obserwacje mikroskopowe, które prowadzone były przy realizacji różnych jednostek tematycznych, dotyczących przede wszystkim budowy komórkowej i tkankowej organizmów, budowy organów roślinnych (klasy I gimnazjum), jak również budowy komórkowej i tkankowej człowieka (klasy II gimnazjum). Obserwacje prowadzone były na preparatach gotowych oraz na preparatach świeżych.
W ramach realizacji zadania założono również stałe hodowle zwierzęce – patyczaków (wykorzystując zakupione terrarium), ryb akwariowych, roślin doniczkowych (w tym również roślin drapieżnych) oraz hodowle okresowe – zakładane na potrzeby lekcji, np. hodowlę sianową w celu pozyskania żywych okazów pantofelka.
Przeprowadzono doświadczenia biologiczne dotyczące procesów życiowych organizmów: fermentację drożdży i badanie wpływu czynników na przebieg fotosyntezy.
Najważniejszą częścią biologii są obserwacje prowadzone w terenie, które przeprowadzone zostały z uczniami klas I gimnazjum, dzięki którym mogli oni rozpoznać i oznaczać nowe dla nich gatunki.
Obserwacje biologiczne prowadzone były nie tylko za pomocą mikroskopów czy w terenie, ale także podczas lekcji, przy wykorzystaniu szkieletu i sztucznych organów ludzkich, co znacznie ułatwiło wyobrażenie o ich rzeczywistym wyglądzie.
Zrealizowano również treści dotyczące ochrony przyrody; uczniowie i nauczyciele wykonali szereg prezentacji, oglądali ciekawe filmy przyrodnicze słuchali koncertów przyrody.
W ramach zajęć koła biologicznego dla klasy trzeciej gimnazjum zorganizowany został wewnątrzklasowy konkurs z zakresu genetyki przebiegający w dwóch etapach. Zwycięzca otrzymał cząstkową ocenę celującą z biologii.
W szkole prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów – w pracowni znajduje się pojemnik do segregacji odpadów, a uczniowie wcześniej pozyskali wiedzę dzięki pogadankom z nauczycielem przy wykorzystaniu plansz dydaktycznych, prezentacji multimedialnej, jakie odpady wyrzucać do odpowiednich przegródek.
Wiedzę tę uczniowie wykorzystali również podczas uczestnictwa w akcjach organizowanych na terenie naszej szkoły: „Sprzątanie Świata”, zbiórka elektrośmieci definitywnie zakończona we wrześniu podobnie jak zbiórka makulatury, czy całoroczna akcja zbierania zużytych baterii.
 

G A L E R I A
 

ZIELONA EKOPRACOWNIA PRZED REALIZACJĄ PROJEKTU