Projekty ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzigni
"Z I E L O N A E K O P R A C O W N I A"
Z A D A N I A R E A L I Z O W A N E W R A M A C H P R O J E K T U
W bieżącym roku
szkolnym w naszej szkole zaczęła funkcjonować nowa pracownia ekologiczna.
Znajduje się ona w miejscu dawnej pracowni polonistycznej; pomieszczenie zostało
gruntownie odnowione – pomalowano ściany, położono wykładzinę podłogową,
wymieniono grzejniki. Zostały zakupione niezbędne elementy wyposażenia - nowe
stoliki i krzesełka uczniowskie, biurko i krzesło nauczycielskie, tablica
skrzydłowa, szafy ekspozycyjne, stojak oraz wieszak na mapy i plansze, tablice
korkowe. Zakupiono sprzęt audio video – zestaw multimedialny (tablica, rzutnik,
stojak), rzutnik pisma walizkowy, telewizor, odtwarzacz, komputer przenośny.
Pozyskano nowe pomoce dydaktyczne – mikroskopy (w tym binokular), plansze
dydaktyczne, programy multimedialne, preparaty mikroskopowe oraz zestaw
preparacyjny i szkiełka nakrywkowe, foliogramy, szkielet człowieka, modele
sztucznych organów ludzkich, terrarium, pojemnik do segregacji odpadów, klucze
do oznaczania roślin oraz rośliny doniczkowe (w tym okazy roślin drapieżnych).
Zakupiony sprzęt i pomoce dydaktyczne zostały oznakowane logo WFOŚiGW w Łodzi.
W ramach realizacji programu edukacji ekologicznej podejmowano różne działania.
Nieodłączną częścią zajęć z biologii są obserwacje mikroskopowe, które
prowadzone były przy realizacji różnych jednostek tematycznych, dotyczących
przede wszystkim budowy komórkowej i tkankowej organizmów, budowy organów
roślinnych (klasy I gimnazjum), jak również budowy komórkowej i tkankowej
człowieka (klasy II gimnazjum). Obserwacje prowadzone były na preparatach
gotowych oraz na preparatach świeżych.
W ramach realizacji zadania założono również stałe hodowle zwierzęce –
patyczaków (wykorzystując zakupione terrarium), ryb akwariowych, roślin
doniczkowych (w tym również roślin drapieżnych) oraz hodowle okresowe –
zakładane na potrzeby lekcji, np. hodowlę sianową w celu pozyskania żywych
okazów pantofelka.
Przeprowadzono doświadczenia biologiczne dotyczące procesów życiowych
organizmów: fermentację drożdży i badanie wpływu czynników na przebieg
fotosyntezy.
Najważniejszą częścią biologii są obserwacje prowadzone w terenie, które
przeprowadzone zostały z uczniami klas I gimnazjum, dzięki którym mogli oni
rozpoznać i oznaczać nowe dla nich gatunki.
Obserwacje biologiczne prowadzone były nie tylko za pomocą mikroskopów czy w
terenie, ale także podczas lekcji, przy wykorzystaniu szkieletu i sztucznych
organów ludzkich, co znacznie ułatwiło wyobrażenie o ich rzeczywistym wyglądzie.
Zrealizowano również treści dotyczące ochrony przyrody; uczniowie i nauczyciele
wykonali szereg prezentacji, oglądali ciekawe filmy przyrodnicze słuchali
koncertów przyrody.
W ramach zajęć koła biologicznego dla klasy trzeciej gimnazjum zorganizowany
został wewnątrzklasowy konkurs z zakresu genetyki przebiegający w dwóch etapach.
Zwycięzca otrzymał cząstkową ocenę celującą z biologii.
W szkole prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów – w pracowni znajduje się
pojemnik do segregacji odpadów, a uczniowie wcześniej pozyskali wiedzę dzięki
pogadankom z nauczycielem przy wykorzystaniu plansz dydaktycznych, prezentacji
multimedialnej, jakie odpady wyrzucać do odpowiednich przegródek.
Wiedzę tę uczniowie wykorzystali również podczas uczestnictwa w akcjach
organizowanych na terenie naszej szkoły: „Sprzątanie Świata”, zbiórka
elektrośmieci definitywnie zakończona we wrześniu podobnie jak zbiórka
makulatury, czy całoroczna akcja zbierania zużytych baterii.