cześć pierwsza
wSTĘP
I.
Organizowanie
przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności:
1. poznawanie
kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury
i historii,
2. poznawanie
kultury i języka innych państw,
3. poszerzenie
wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego.
4. wspomaganie
rodziny i szkoły w procesie wychowania,
5.
upowszechnienie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska
naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
6. podnoszenie
sprawności fizycznej,
7. poprawę
stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych
ekologicznie,
8.
upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
9.
przeciwdziałanie patologii społecznej,
10. poznawanie
zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
II.
Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych,
pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
III.
Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących
formach:
A. wycieczki
1)
przedmiotowe – inicjowane i realizowane
przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w
ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,
2)
krajoznawczo-turystyczne, w którym udział
nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności
specjalistycznych – zwane dalej „wycieczkami”,
B. imprezy
3)
krajoznawczo-turystyczne, takie jak:
biwaki, konkursy, turnieje,
4)
turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne,
w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i
umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym
sprzętem,
5)
wyjazdowe – związane z realizacją programu
nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne –
zwane dalej „imprezami”,
6)
realizowane w ramach ścieżek dydaktycznych
w formie wyjazdowej.
IV.
Szkolna działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być
finansowana ze środków pozabudżetowych w szczególności:
-
z
odpłatności uczniów biorących w niej udział,
-
ze środków
pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji
młodzieżowych działających na terenie szkoły,
-
ze środków
wypracowanych przez uczniów,
-
ze środków
przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także osoby
fizyczne i prawne.
V.
Kierownicy i opiekunowie wycieczek i imprez nie ponoszą kosztów przejazdu,
zakwaterowania i wyżywienia. Wydatki z tego tytułu pokrywa się ze środków,
o których mowa w punkcie IV.
VI.
Szkoły mogą organizować wyjazdy
zagraniczne w formach, o których mowa w III.A 1), 2) i III.B. 1), 2), 3).
Zgodę na wycieczki zagraniczne wydaje dyrektor szkoły po zawiadomieniu
organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
VII. Zgodę na formy
wymienione w III A i III B wydaje dyrektor Zespołu po zgłoszeniu do organu
prowadzącego lub nadzoru pedagogicznego (Załącznik nr 9).
Zawiadomienie powinno zawierać:
a.
nazwę
kraju,
b.
czas
pobytu,
c.
program pobytu,
d.
imię
i nazwisko kierownika oraz opiekunów,
e.
listę
uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku
VIII.
Kierownik lub opiekun uczniów biorących udział w wyjeździe zagranicznym
w zależności od pełnionej funkcji powinien odpowiednio posiadać
uprawnienia wymienione w ust. IX oraz Cz. drugiej pkt. 2.
IX.
Kierownik lub
opiekun, o którym mowa w pn. VIII powinien znać język obcy w stopniu
umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym.
cześć druga
kierownik wycieczki
lub imprezy
1. Dyrektor
szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników
pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji
określonych form krajoznawstwa i turystyki.
2. Kierownikiem
wycieczki lub imprezy może być także inna, wyznaczona przez dyrektora,
osoba pełnoletnia, która:
a)
ukończyła kurs kierowników wycieczek
szkolnych,
b)
jest instruktorem harcerskim,
c)
posiada uprawnienia przewodnika
turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub
pilota wycieczek.
3. Kierownikiem
obozu wędrownego, może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników
obozów wędrownych lub posiadająca uprawnienia wymienione w ust. 2 pkt c).
4. Kierownikiem
imprezy turystyki kwalifikowanej może być osoba posiadająca uprawnienia
wymienione w ust. 2 pkt c) bądź stopień trenera lub instruktora
odpowiedniej dyscypliny sportu.
5. Kierownik wycieczki lub imprezy
nie może być opiekunem grupy.
zadania kierownika wycieczki
lub imprezy
faza planowania wycieczki
1. Określenie
możliwości finansowych rodziców i ich zgoda na trasę i termin wycieczki
lub imprezy – preliminarz wycieczki / imprezy (załącznik nr 12).
2. Wybranie
środka lokomocji (wspólnie z radą rodziców).
3. Ustalenie
warunków żywieniowych i noclegowych z uwzględnieniem istniejącej bazy
szkolnych schronisk młodzieżowych (wspólnie z radą rodziców).
4. Pozyskiwanie
sponsorów (wspólnie z radą rodziców).
5. Dysponowanie
środkami finansowymi przeznaczonymi na wycieczkę / imprezę.
6. Wstępne
sporządzenie kosztorysu (wspólnie z radą rodziców).
7. Dobór
opiekunów (załącznik nr 11) (nauczyciel, inna osoba
wymieniona. w cz. II pkt. 2 lub rodzic, za zgodą dyrektora Zespołu na
pełnienie funkcji opiekuna).
8. Ustalenie
listy uczestników (załącznik nr 3).
9. Określenie
zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i
bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki / imprezy.
10.
Przydział opiekunom grupy dzieci pod
opiekę.
11.
Określenie celów i założeń programowych
uwzględniających ścieżki międzyprzedmiotowe.
12.
Określenie spodziewanych efektów
z wyjazdu na wycieczkę.
Końcowym zadaniem etapu planowania wycieczki jest opracowanie harmonogramu
i szczegółowego programu oraz wypełnienie karty wycieczki (załącznik
nr 1).
przed wycieczką
1. Określenie
zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki
i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy. (Podstawowe obowiązki
opiekuna - załącznik nr 4).
2. Zapoznanie
opiekunów z zasadami bezpieczeństwa i regulaminem podpisanym przez
opiekunów (Deklaracja opiekuna - załącznik nr 5).
3. Określenie
sposobu identyfikacji uczestników wycieczki / imprezy przez opiekunów.
4. Zebranie
wszystkich uczestników wycieczki (najlepiej z rodzicami) i zapoznanie
ich z zasadami bezpieczeństwa
– uzyskanie ich akceptacji
(Załącznik nr 6).
Przygotowanie
i rozdanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa dla rodziców i uczniów.
5. Uzyskanie
od rodziców pisemnych zezwoleń na wyjazd dziecka na
wycieczkę/imprezę oraz przyjęcie na siebie zobowiązań finansowych przez
rodziców / opiekunów (Zgoda rodziców - załącznik nr 7).
6. Opracowanie
wspólnie z uczniami i podpisanie przez uczestników kontraktu
obowiązującego na wycieczce.
7. Podział
ról – ustalenie, kto, za co odpowiada przed wyjazdem i w czasie wycieczki.
8. Nadzór
nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipunek
oraz apteczkę pierwszej pomocy i zabranie jej ze sobą.
9. Sprawdzenie
polisy ubezpieczeniowej uczestników.
10.
Informacje dla rodziców (sprawy
organizacyjne – załącznik nr 8).
11.
Zapewnienie stałej łączności.
12.
Uzyskanie od rodziców informacji o stanie
zdrowia uczestników (Zgoda rodziców – załącznik nr 7).
13.
Podział zadań wśród uczestników.
14.
Potwierdzenie przez właściciela bazy
wypoczynkowej spełnienia warunków bezpieczeństwa, higieny i realizacji
programu.
15.
Stworzenie alternatywnego programu
wycieczki.
16.
Pozostawienie w sekretariacie szkoły:
a)
kserokopię karty wycieczki / imprezy,
b)
kserokopię regulaminu wycieczki / imprezy,
c)
pisemne zgody rodziców.
17.
Zabranie ze sobą:
a)
kartę wycieczki / imprezy,
b)
regulamin wycieczki / imprezy,
c)
preliminarz finansowy wycieczki / imprezy,
d)
dowód ubezpieczenia uczestników wycieczki
/ imprezy (nr zbiorczej polisy ubezpieczeniowej lub polisę indywidualną,
gdy uczestnik wycieczki / imprezy nie jest ubezpieczony w szkole),
e)
potwierdzenie rezerwacji noclegów,
f) umowę
pisemną z przewoźnikiem lub potwierdzenie wynajmu przewoźnika,
apteczkę pierwszej pomocy.
w trakcie wycieczki
1. Zapewnienie
warunków pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz
sprawowanie nadzoru w tym zakresie.
2. Zapoznanie
uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich
przestrzegania.
3. Określenie
zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki
i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki / imprezy.
4. Nadzór
nad przestrzeganiem regulaminu przez opiekunów i uczestników, ze
szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
5. Podział
zadań wśród uczestników.
6. Sprawdzenie
stanu technicznego pojazdu (trzeźwość kierowcy).
7. Sprawdzenie
obiektu (zapewnienie odpowiednich warunków w trakcie pobytu).
8.
Nadzór nad wykonywaniem przez uczestników
przydzielonych zadań.
8. Nadzór
nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań.
9.
Organizacja czasu wolnego zgodnie
z zainteresowaniami uczestników.
po wycieczce / imprezie
1.
Ocena wycieczki / imprezy wspólnie z jej uczestnikami.
2.
Dokonanie rozliczenia finansowego wycieczki / imprezy w ciągu 10 dni.
3. Wykorzystanie
zdobytych treści na zajęciach lekcyjnych.
cześć
trzecia
zadania kierownika imprezy
W przypadku organizowania wyjazdu młodzieży
na imprezę procedura działań jest taka sama jak w przypadku przygotowań
wycieczki. Dodatkowo kierownik imprezy opracowuje harmonogram zajęć
dydaktyczno–wychowawczych (załącznik nr 10) oraz sporządza listę opiekunów
– wychowawców (załącznik nr 11).
Załączniki do ściągnięcia
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik nr 1
Karta wycieczki / imprezy (*)
Cel i założenia
programowe wycieczki / imprezy (*)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Trasa wycieczki /
imprezy (*)
.......................................................................................................................................................
Termin
.............................................. ilość dni ...............
klasa/grupa ...........................
Liczba uczestników
........................................................................................................
Kierownik (imię i
nazwisko) ................................................Nr zezwolenia
....................
Liczba opiekunów
..........................................................................................................
Środek lokomocji
...........................................................................................................
OŚWIADCZENIE
Zobowiązuję się do
przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa na wycieczkach
i imprezach dla dzieci i młodzieży.
Opiekunowie
wycieczki (imprezy)
(imiona i nazwiska oraz podpisy) |
Kierownik
wycieczki (imprezy) |
………….....................................................
....................................................................
....................................................................
Adnotacje organu
prowadzącego
lub sprawującego nadzór pedagogiczny |
.....................................................
(podpis)
Zatwierdzam:
…………………………………………....
(pieczęć i podpis
dyrektora szkoły) |
Załącznik nr 2
RamowY program WYCIECZKI /
imprezy (*)
w ………………….. w dniach ………… - ………….
Data i godz. wyjazdu |
Ilość
km |
Miejscowość |
Program |
Adres punktu noclegowego
i żywieniowego |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 3
LISTA UCZESTNIKÓW wycieczki /
imprezy(*)
w …………………..……… od
………. do …………………. r.
Lp. |
Nazwisko
i imię |
Kl. |
Adres
zamieszkania |
PESEL |
Telefon |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 4
PODSTAWOWE OBOWIĄZKI opiekuna
wycieczki / imprezy (*)
|
Sprawowanie
opieki nad
powierzoną przez kierownika
grupą uczestników - 24 godziny na dobę.
|
|
Współdziałanie z kierownikiem w
zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki / imprezy.
|
|
Przestrzeganie regulaminu wycieczki /
imprezy. |
|
Nadzór nad przestrzeganiem regulaminu
przez uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
|
|
Zapoznanie się ze stanem zdrowia i
sprawnością dzieci.
|
|
Nadzór nad wykonywaniem przez
uczestników przydzielonych zadań.
|
|
Dysponowanie środkami finansowymi
przeznaczonymi na organizację wycieczki / imprezy i rozliczenie
finansowe wycieczki po jej zakończeniu.
|
|
Sprawdzanie stanu liczbowego uczniów
przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu w czasie zwiedzania,
przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
|
|
Rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych.
|
|
Zakup i organizacja biletów wstępu.
|
|
Organizacja czasu wolnego zgodnie
z zainteresowaniami uczestników.
|
|
Wykonywanie innych zadań zleconych
przez kierownika.
|
Załącznik nr 5
DEKLARACJA OPIEKUNÓW
w sprawie
bezpieczeństwa życia i zdrowia uczestników
wycieczki / imprezy (*)
W
poczuciu pełnej osobistej odpowiedzialności przed prawem, własnym
sumieniem, rodzicami i społeczeństwem za bezpieczeństwo życia i zdrowia
powierzonych mej opiece dzieci na wycieczce (imprezie)(*) do
................................... zorganizowanej przez …………………………
w terminie .........................................................
Wyrażam zgodę na pełnienie funkcji opiekuna i zobowiązuję się do:
·
Sprawowania opieki nad powierzoną przez kierownika grupą uczestników - 24
h na dobę.
·
Współdziałania z kierownikiem w zakresie realizacji programu i
harmonogramu wycieczki / imprezy.
·
Przestrzegania regulaminu wycieczki / imprezy.
·
Nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników, ze szczególnym
uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
·
Zapoznania się ze stanem zdrowia i sprawnością dzieci.
·
Nadzoru nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań.
·
Dysponowania środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
/ imprezy i rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu.
·
Sprawdzania stanu liczbowego uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca
pobytu w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu
docelowego.
·
Rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.
·
Zakupu i organizacji biletów wstępu.
·
Organizacji czasu wolnego zgodnie z zainteresowaniami uczestników.
·
Wykonywania innych zadań zleconych przez kierownika.
Ponadto oświadczam, że:
·
z
należytą uwagą i zrozumieniem zapoznałem się ze wszystkimi materiałami
i przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa życia i zdrowia;
·
zobowiązuję się do przestrzegania i stosowania zawartych w tych przepisach
wskazówek, środków i metod działania w czasie pełnienia obowiązków na
wycieczce / imprezie.
Lp. |
Imię i nazwisko |
Funkcja |
Podpis i data |
|
|
Opiekun |
|
|
|
Opiekun |
|
|
|
Opiekun |
|
Załącznik nr 6
regulamin uczestnikA WYCIECZKI
/ imprezy (*)
1. Wszyscy
uczestnicy zobowiązani są do posłuszeństwa i wykonywania poleceń
kierownika wycieczki / imprezy oraz opiekunów.
2. Zabrania
się samowolnego oddalania od grupy.
3. Należy
przestrzegać punktualnego stawiania się w miejscach zbiórek.
4. Wszelkie
niedyspozycje trzeba zgłaszać opiekunowi; zabrania się przyjmowania leków
bez wiedzy opiekuna.
5. Zabrania
się spożywania i posiadania wszelkich używek (alkohol, papierosy,
narkotyki); w przypadku stwierdzenia posiadania ich lub spożycia,
kierownik wycieczki / imprezy jest zobowiązany do powiadomienia rodziców.
6. W
miejscach noclegowych należy przestrzegać wewnętrznych regulaminów
ośrodków wypoczynkowych (cisza nocna, porządek).
7. Należy
zachowywać się stosownie do miejsca pobytu (nie krzyczeć, nie niszczyć
przyrody, nie rozpalać ogniska w miejscach niedozwolonych).
8. Dbać
o bezpieczeństwo swoje i innych.
9. Kąpiel
w akwenach możliwa jest tylko za zgodą i pod opieką opiekuna.
10.
Każdy
uczestnik wycieczki / imprezy powinien być wyposażony w odpowiedni strój
i ekwipunek (w zależności od rodzaju wycieczki / imprezy).
10.
Uczestnicy potwierdzają
własnoręcznym podpisem fakt zapoznania się z regulaminem i zobowiązują się
przestrzegać zawartych w nich zasad.
Załącznik nr 7
ZGODA RODZICÓW NA WYJAZD DZIECKA NA WYCIECZKĘ
/ imprezę (*)
A.
Wyrażam zgodę na wyjazd mojego syna/córki*
....................................................................
z klasy ...... na wycieczkę / imprezę do
................................... w dniach
..................................
1)
......................................... ……….....……..
imię i nazwisko matki (opiekuna) podpis
2)
........................................ .................
imię i nazwisko ojca (opiekuna) podpis
B.
Jednocześnie informuję, że syn/córka*:
|
choruje/nie choruje* na przewlekłe
choroby |
............................................................................................................................
|
zażywa/nie zażywa* na stałe leki
|
..............................................................
..............................................................
|
jest uczulony(a)/nie jest uczulony(a)*
|
..............................................................
..............................................................
|
dobrze/źle* znosi jazdę autokarem
|
..............................................................
..............................................................
|
inne uwagi
|
..............................................................
..............................................................
C.
Dane osobowe uczestnika:
·
adres
zamieszkania:..........................................................................................
·
telefon domowy wraz z numerem kierunkowym:
.............................................
·
seria i numer paszportu (dowodu osobistego)**:
..........................................................
Prawidłowość powyższych informacji potwierdzam
…………….................................................
Czytelny podpis i data
* niewłaściwe
skreślić (w części B w przypadku odpowiedzi twierdzącej podać
uzasadnienie)
**
podać w przypadku
wycieczki zagranicznej
Załącznik nr 8
INFORMACJA DLA RODZICÓW
UCZNIÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W WYCIECZCE / IMPREZIE (*)
w………...........................…………. w dniach ……..÷………….. r.
Wyjazd:
……………………………………………………………………………………
Przyjazd:
……………………………………………………………………………………
Na podróż NIE
ZAPOMNIJ ZABRAĆ:
· Paszport
/ Dowód Osob. (w przypadku wycieczki / imprezy zagranicznej),
· Legitymacja
szkolna (podbita),
· suchy
prowiant, napoje,
· w
przypadku objawów choroby lokomocyjnej należy wziąć leki zapobiegawcze (Aviomarin)
i woreczki,
· wygodny
ubiór (można wziąć małą poduszkę).
Bagaż:
· dopuszczalny
bagaż: torba lub plecak i podręczny bagaż,
· szczoteczkę
i pasta do zębów, mydło, szampon, ręczniki, grzebień, papier toaletowy,
podpaski, chusteczki,
· kapcie
(klapki, tenisówki), dwie pary obuwia,
· bielizna
na zmianę, dwie pary wygodnych spodni, strój kąpielowy, kurtka
przeciwdeszczowa, ciepły sweter, dres,
· nakrycie
głowy, okulary przeciwsłoneczne, filtr do opalania; krem przeciw
poparzeniu słonecznemu,
· podręczny
plecak-chlebak lub torba na wycieczki (nie brać reklamówek),
· pościel
(prześcieradło, poszewka na poduszkę i poszewka na kołdrę), jeśli nie jest
ona zapewniona w bazie noclegowej,
· sprzęt
sportowy: badminton, piłki, gry planszowe, ringo itp.,
· środki
przeciw komarom i łagodzące skutki ich ukąszeń (np. Fenistil),
· OSOBY
SZCZEGÓLNIE TĘSKNIĄCE ZA DOMEM PROSZONE SĄ O ZABRANIE KARTY TELEFONICZNEJ
(TELEFONU KOMÓRKOWEGO).
UWAGA!!!
· uczeń
zobowiązany jest dbać o swój bagaż i pieniądze,
· za
wszelkie szkody wyrządzone przez uczniów podczas pobytu odpowiadają
rodzice; rodzice zobowiązani są zaopatrzyć dziecko w leki (w wypadku ich
stałego zażywania) i środki opatrunkowe,
wszelkie informacje na temat wyjazdu dzieci do ………………………..… można uzyskać
w …………………….
.........................................................................
tel. ………… w godzinach ……… ÷ ……..
Załącznik nr 9
PISMO DO
organu prowadzącego /
sprawującego nadzór pedagogiczny (*)
NR
……………………………
…..........………………………………
w ……………........………………...
Dyrektor
…………………………………………………….…… zawiadamia o organizowanej wycieczce / imprezie
(*)
INFORMACJA O WYCIECZCE / IMPREZIE
(*)
1. Nazwa
kraju – ………………., trasa wycieczki / lokalizacja (*) – ………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Termin:
……………… ilość dni ……… klasa/grupa ……………………….
3. Cel
i założenia programowe wycieczki / imprezy wg
załącznika nr 1
4. Program
pobytu wg załącznika nr 2;
5. Imię
i nazwisko kierownika: ………………….…………….………………… Nr zezwolenia
…………………………………………………………………..
6. Środek
lokomocji ………………………………………………………………
7. Opiekunowie:
…………………………… –
nauczyciel
…………………………… –
………………
…………………………… –
………………
…………………………… –
………………
8. Lista
uczestników – uczniów wg załącznika nr 3
……………………………………………………
(pieczęć i podpis dyrektora szkoły)
Załącznik nr 10
HARMONOGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZYCH imprezy
Załącznik nr 11
LISTA OPIEKUNÓW WYCIECZKI SZKOLNEJ /
imprezy (*)
w ………………………………
od ………. do …………… r.
Lp. |
Nazwisko i imię |
Funkcja |
Adres zamieszkania |
Data ur. |
Miejsce ur. |
Telefon |
Paszport/
nr D.O. |
1 |
|
kierownik |
|
|
|
|
|
2 |
|
z-ca kier. |
|
|
|
|
|
3 |
|
opiekun |
|
|
|
|
|
4 |
|
opiekun |
|
|
|
|
|
5 |
|
opiekun |
|
|
|
|
|
Załącznik nr 12
PRlIminarz wycieczki / imprezy
Załącznik nr 13
AKTUALNE PRZEPISY DLA ORGANIZATORÓW WYCIECZEK SZKOLNYCH
· Zarządzenie
Ministra Edukacji Narodowej Nr 135 z dnia 08.11.2001 r. w sprawie zasad
i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa
i turystyki,
· Rozporządzenie
MEN z dnia 17.08.1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp w szkołach
i placówkach publicznych,
· Rozporządzenie
Rady Ministrów z dnia 06.05.1997 r. w sprawie określania warunków
bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się
i uprawiających sporty wodne,
· Ustawa
z dnia 18.01.1996 r. o kulturze fizycznej,
· Ustawa
z dnia 20.06.1997 Prawo o ruchu drogowym,
· Rozporządzenie
Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 27.07.1999 r. w sprawie
szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach,
· Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21.06.1999r. w sprawie
określenia sposobu zapewniania bezpieczeństwa i porządku publicznego
podczas trwania imprez na drogach, warunków ich odbywania oraz trybu
postępowania w tych sprawach,
· Rozporządzenie
MEN z dnia 21.01.1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać
organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad
jego organizowania i nadzorowania.
Załącznik nr 14
WYCIĄG NAJWAŻNIEJSZYCH PRZEPISÓW
· działalność
w zakresie krajoznawstwa i turystyki obejmuje następujące formy: wycieczki
przedmiotowe, wycieczki krajoznawczo -turystyczne, wycieczki turystyki
kwalifikowanej, imprezy krajoznawczo -turystyczne i turystyki
kwalifikowanej, imprezy wyjazdowe,
· organizacja
i program wycieczek i imprez powinien być dostosowany do wieku,
zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej,
stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych,
· zwiedzanie
parku narodowego, parku krajobrazowego lub rezerwatu przyrody powinno
odbywać się po oznakowanych szlakach turystycznych,
· udział
uczniów małoletnich w wycieczkach i imprezach (z wyjątkiem wycieczek
przedmiotowych) wymaga zgody rodziców albo opiekunów prawnych,
· wycieczka,
impreza powinna być należycie przygotowana pod względem programowym
i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie
celu wycieczki, trasy, zwiedzanych obiektów, harmonogramu i regulaminu,
· program
wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkolę, listę uczestników oraz
imię i nazwisko kierownika i opiekunów określa karta wycieczki lub
imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego
osoba,
· wszyscy
uczestnicy wycieczki i imprez powinni być objęci ubezpieczeniem od
następstw nieszczęśliwych wypadków,
· kierownicy
i opiekunowie wycieczek i imprez nie ponoszą kosztów przejazdu - wydatki
na ten cel pokrywa się ze środków tworzących budżet wycieczki, imprezy,
· przy
wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza teren szkolny w obrębie tej samej
miejscowości na zajęcia obowiązkowe lub nadobowiązkowe z wychowania
fizycznego, imprezy szkolne, wycieczki przedmiotowe
i krajoznawczo-turystyczne powinien być zapewniony przynajmniej jeden
opiekun dla grupy 30 uczniów,
· przy
korzystaniu z miejskich środków lokomocji w obrębie miejscowości, w której
znajduje się szkoła uczniów, opieka powinna być zwiększona w zależności od
wieku uczniów, odległości i innych potrzeb,
· przy
wyjściu, wyjeździe z uczniami poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły
powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy do 15 uczniów,
· nauka
pływania powinna odbywać się w grupach liczących nie więcej niż 10 osób na
jednego opiekuna,
· w
wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udział uczniowie,
w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie,
· zabrania
się prowadzenia wycieczek z młodzieżowych podczas burzy, śnieżycy
i gołoledzi,
· na
wycieczce turystyki kwalifikowanej, w tym rowerowych, opiekę powinna
sprawować jedna osoba dorosłą nad grupą do 10 uczniów, jeżeli przepisy nie
stanowią inaczej,
· wycieczki
piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków
narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m n.p.m. mogą
prowadzić tylko przewodnicy turystyczni,
· za
drogę dziecka do szkoły i z powrotem odpowiadają rodzice -mogą oni
przyprowadzać i odprowadzać, posyłać swoje dzieci samodzielnie, zapewnić
im opiekę innych osób dorosłych, posłać młodsze dziecko pod opieką
starszego rodzeństwa,
· szkoła
odpowiada za dziecko od momentu jego wejścia na teren szkoły do wyjścia po
lekcjach oraz podczas wszystkich zajęć pozaszkolnych organizowanych przez
szkołę.
Załączniki do ściągnięcia