ZSS Prymusowa Wola


Regulamin organizowania wycieczek i imprez szkolnych

cześć pierwsza

 

wSTĘP

 

I. Organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności:

1. poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,

2. poznawanie kultury i języka innych państw,

3. poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego.

4. wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,

5. upowszechnienie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,

6. podnoszenie sprawności fizycznej,

7. poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie,

8. upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,

9. przeciwdziałanie patologii społecznej,

10. poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

 

II. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.

 

III. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:

A. wycieczki

1)     przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,

2)     krajoznawczo-turystyczne, w którym udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych – zwane dalej „wycieczkami”, 

B. imprezy

3)     krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje,

4)     turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem,

5)     wyjazdowe – związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne – zwane dalej „imprezami”,

6)     realizowane w ramach ścieżek dydaktycznych w formie wyjazdowej.

IV. Szkolna działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być finansowana ze środków pozabudżetowych w szczególności:

    1. z odpłatności uczniów biorących w niej udział,
    2. ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły,
    3. ze środków wypracowanych przez uczniów,
    4. ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także osoby fizyczne i prawne.

V. Kierownicy i opiekunowie wycieczek i imprez nie ponoszą kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Wydatki z tego tytułu pokrywa się ze środków, o których mowa w punkcie IV.

VI. Szkoły mogą organizować wyjazdy zagraniczne w formach, o których mowa w III.A 1), 2) i III.B. 1), 2), 3). Zgodę na wycieczki zagraniczne wydaje dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

VII. Zgodę na formy wymienione w III A i III B wydaje dyrektor Zespołu po zgłoszeniu do organu prowadzącego lub nadzoru pedagogicznego (Załącznik nr 9).

Zawiadomienie powinno zawierać:

            a.      nazwę kraju,

            b.      czas pobytu,

            c.      program pobytu,

            d.      imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,

            e.      listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku

VIII.     Kierownik lub opiekun uczniów biorących udział w wyjeździe zagranicznym w zależności od pełnionej funkcji powinien odpowiednio posiadać uprawnienia wymienione w ust. IX oraz Cz. drugiej pkt. 2.

IX. Kierownik lub opiekun, o którym mowa w pn. VIII powinien znać język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym.

 

cześć druga

kierownik wycieczki lub imprezy

 

1. Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.

2. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna, wyznaczona przez dyrektora, osoba pełnoletnia, która:

a)     ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,

b)     jest instruktorem harcerskim,

c)      posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.

3. Kierownikiem obozu wędrownego, może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych lub posiadająca uprawnienia wymienione w ust. 2 pkt c).

4. Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej może być osoba posiadająca uprawnienia wymienione w ust. 2 pkt c) bądź stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu.

5. Kierownik wycieczki lub imprezy nie może być opiekunem grupy.

 

zadania kierownika wycieczki
lub imprezy

faza planowania wycieczki

 

1.  Określenie możliwości finansowych rodziców i ich zgoda na trasę i termin wycieczki lub imprezy – preliminarz wycieczki / imprezy (załącznik nr 12).

2.  Wybranie środka lokomocji (wspólnie z radą rodziców).

3.  Ustalenie warunków żywieniowych i noclegowych z uwzględnieniem istniejącej bazy szkolnych schronisk młodzieżowych (wspólnie z radą rodziców).

4.   Pozyskiwanie sponsorów (wspólnie z radą rodziców).

5.   Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wycieczkę / imprezę.

6.   Wstępne sporządzenie kosztorysu (wspólnie z radą rodziców).

7.   Dobór opiekunów (załącznik nr 11) (nauczyciel, inna osoba wymieniona. w cz. II pkt. 2 lub rodzic, za zgodą dyrektora Zespołu na pełnienie funkcji opiekuna).

8.   Ustalenie listy uczestników (załącznik nr 3).

9.   Określenie zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki / imprezy.

10.  Przydział opiekunom grupy dzieci pod opiekę.

11.  Określenie celów i założeń programowych uwzględniających ścieżki międzyprzedmiotowe.

12.  Określenie spodziewanych efektów z wyjazdu na wycieczkę.

 

Końcowym zadaniem etapu planowania wycieczki jest opracowanie harmonogramu i szczegółowego programu oraz wypełnienie karty wycieczki (załącznik nr 1).

 

przed wycieczką

1.   Określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy. (Podstawowe obowiązki opiekuna - załącznik nr 4).

2.   Zapoznanie opiekunów z zasadami bezpieczeństwa i regulaminem podpisanym przez opiekunów (Deklaracja opiekuna - załącznik nr 5).

3.   Określenie sposobu identyfikacji uczestników wycieczki / imprezy przez opiekunów.

4.   Zebranie wszystkich uczestników wycieczki (najlepiej z rodzicami) i zapoznanie ich z zasadami bezpieczeństwa uzyskanie ich akceptacji (Załącznik nr 6).

Przygotowanie i rozdanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa dla rodziców i uczniów.

5.   Uzyskanie od rodziców pisemnych zezwoleń na wyjazd dziecka na wycieczkę/imprezę oraz przyjęcie na siebie zobowiązań finansowych przez rodziców / opiekunów (Zgoda rodziców - załącznik nr 7).

6.   Opracowanie wspólnie z uczniami i podpisanie przez uczestników kontraktu obowiązującego na wycieczce.

7.   Podział ról – ustalenie, kto, za co odpowiada przed wyjazdem i w czasie wycieczki.

8.   Nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipu­nek oraz apteczkę pierwszej pomocy i zabranie jej ze sobą.

9.   Sprawdzenie polisy ubezpieczeniowej uczestników.

10. Informacje dla rodziców (sprawy organizacyjne – załącznik nr 8).

11. Zapewnienie stałej łączności.

12. Uzyskanie od rodziców informacji o stanie zdrowia uczestników (Zgoda rodziców – załącznik nr 7).

13. Podział zadań wśród uczestników.

14. Potwierdzenie przez właściciela bazy wypoczynkowej spełnienia warunków bezpiecze­ństwa, higieny i realizacji programu.

15. Stworzenie alternatywnego programu wycieczki.

16. Pozostawienie w sekretariacie szkoły:

a)     kserokopię karty wycieczki / imprezy,

b)     kserokopię regulaminu wycieczki / imprezy,

c)      pisemne zgody rodziców.

17. Zabranie ze sobą:

a)     kartę wycieczki / imprezy,

b)     regulamin wycieczki / imprezy,

c)      preliminarz finansowy wycieczki / imprezy,

d)     dowód ubezpieczenia uczestników wycieczki / imprezy (nr zbiorczej polisy ubezpieczeniowej lub polisę indywidualną, gdy uczestnik wycieczki / imprezy nie jest ubezpieczony w szkole),

e)    potwierdzenie rezerwacji noclegów,

f)    umowę pisemną z przewoźnikiem lub potwierdzenie wynajmu przewoźnika, apteczkę pierwszej pomocy.

 

w trakcie wycieczki

1.   Zapewnienie warunków pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie.

2.   Zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania.

3.   Określenie zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki / imprezy.

4.   Nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez opiekunów i uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.

5.   Podział zadań wśród uczestników.

6.   Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu (trzeźwość kierowcy).

7.   Sprawdzenie obiektu (zapewnienie odpowiednich warunków w trakcie pobytu).

8.   Nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań.

8.   Nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań.

9.   Organizacja czasu wolnego zgodnie z zainteresowaniami uczestników.

  

po wycieczce / imprezie

1.   Ocena wycieczki / imprezy wspólnie z jej uczestnikami.

2.   Dokonanie rozliczenia finansowego wycieczki / imprezy w ciągu 10 dni.

3.   Wykorzystanie zdobytych treści na zajęciach lekcyjnych.

 

cześć trzecia

zadania kierownika imprezy

W przypadku organizowania wyjazdu młodzieży na imprezę procedura działań jest taka sama jak w przypadku przygotowań wycieczki. Dodatkowo kierownik imprezy opracowuje harmonogram zajęć dydaktyczno–wychowawczych (załącznik nr 10) oraz sporządza listę opiekunów – wychowawców (załącznik nr 11).

 

Załączniki do ściągnięcia
ZAŁĄCZNIKI

Załącznik nr 1

Karta wycieczki / imprezy (*)

Cel i założenia programowe wycieczki / imprezy (*)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Trasa wycieczki / imprezy (*)

.......................................................................................................................................................

Termin .............................................. ilość dni ............... klasa/grupa ...........................

Liczba uczestników ........................................................................................................

Kierownik (imię i nazwisko) ................................................Nr zezwolenia ....................

Liczba opiekunów ..........................................................................................................

Środek lokomocji ...........................................................................................................

OŚWIADCZENIE

Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa na wycieczkach i imprezach dla dzieci i młodzieży.

Opiekunowie wycieczki (imprezy)
(imiona i nazwiska oraz podpisy)

Kierownik wycieczki (imprezy)

………….....................................................

....................................................................

....................................................................

 

 

Adnotacje organu prowadzącego                                                          

lub sprawującego nadzór pedagogiczny

.....................................................
(podpis)

 

 

 

Zatwierdzam:

 

…………………………………………....

(pieczęć i podpis dyrektora szkoły)

 

Załącznik nr 2

RamowY program WYCIECZKI / imprezy (*)

w ………………….. w dniach ………… - ………….

Data i godz. wyjazdu

Ilość
km

Miejscowość

Program

Adres punktu noclegowego
i żywieniowego

         
         
         
         

 

Załącznik nr 3

LISTA UCZESTNIKÓW wycieczki / imprezy(*)

w …………………..……… od ………. do …………………. r.

Lp.

Nazwisko i imię

Kl.

Adres zamieszkania

PESEL

Telefon

1

         

2

         

3

         

4

         

5

         
           
           
           
           
           

 

Załącznik nr 4

PODSTAWOWE OBOWIĄZKI opiekuna wycieczki / imprezy (*)

punktor Sprawowanie opieki nad powierzoną przez kierownika grupą uczestników - 24 godziny na dobę.
punktor Współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki / imprezy.
punktor Przestrzeganie regulaminu wycieczki / imprezy.
punktor Nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
punktor Zapoznanie się ze stanem zdrowia i sprawnością dzieci.
punktor Nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań.
punktor Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki / imprezy i rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu.
punktor Sprawdzanie stanu liczbowego uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
punktor Rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych.
punktor Zakup i organizacja biletów wstępu.
punktor Organizacja czasu wolnego zgodnie z zainteresowaniami uczestników.
punktor Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.

 

Załącznik nr 5

 

DEKLARACJA OPIEKUNÓW

w sprawie bezpieczeństwa życia i zdrowia uczestników
wycieczki / imprezy (*)

W poczuciu pełnej osobistej odpowiedzialności przed prawem, własnym sumieniem, rodzicami i społeczeństwem za bezpieczeństwo życia i zdrowia powierzonych mej opiece dzieci na wycieczce (imprezie)(*) do ................................... zorganizowanej przez ………………………… w terminie .........................................................

Wyrażam zgodę na pełnienie funkcji opiekuna i zobowiązuję się do:

·        Sprawowania opieki nad powierzoną przez kierownika grupą uczestników - 24 h na dobę.

·        Współdziałania z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki / imprezy.

·        Przestrzegania regulaminu wycieczki / imprezy.

·        Nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.

·        Zapoznania się ze stanem zdrowia i sprawnością dzieci.

·        Nadzoru nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań.

·        Dysponowania środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki / imprezy i rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu.

·        Sprawdzania stanu liczbowego uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.

·        Rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.

·        Zakupu i organizacji biletów wstępu.

·        Organizacji czasu wolnego zgodnie z zainteresowaniami uczestników.

·        Wykonywania innych zadań zleconych przez kierownika.

 

Ponadto oświadczam, że:

·        z należytą uwagą i zrozumieniem zapoznałem się ze wszystkimi materiałami i przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa życia i zdrowia;

·        zobowiązuję się do przestrzegania i stosowania zawartych w tych przepisach wskazówek, środków i metod działania w czasie pełnienia obowiązków na wycieczce / imprezie.

 

Lp.

Imię i nazwisko

Funkcja

Podpis i data

   

Opiekun

 
   

Opiekun

 
   

Opiekun

 

 

Załącznik nr 6

regulamin uczestnikA WYCIECZKI / imprezy (*)

1.   Wszyscy uczestnicy zobowiązani są do posłuszeństwa i wykonywania poleceń kierownika wycieczki / imprezy oraz opiekunów.

2.   Zabrania się samowolnego oddalania od grupy.

3.   Należy przestrzegać punktualnego stawiania się w miejscach zbiórek.

4.   Wszelkie niedyspozycje trzeba zgłaszać opiekunowi; zabrania się przyjmowania leków bez wiedzy opiekuna.

5.   Zabrania się spożywania i posiadania wszelkich używek (alkohol, papierosy, narkotyki); w przypadku stwierdzenia posiadania ich lub spożycia, kierownik wycieczki / imprezy jest zobowiązany do powiadomienia rodziców.

6.   W miejscach noclegowych należy przestrzegać wewnętrznych regulaminów ośrodków wypoczynkowych (cisza nocna, porządek).

7.   Należy zachowywać się stosownie do miejsca pobytu (nie krzyczeć, nie niszczyć przyrody, nie rozpalać ogniska w miejscach niedozwolonych).

8.   Dbać o bezpieczeństwo swoje i innych.

9.   Kąpiel w akwenach możliwa jest tylko za zgodą i pod opieką opiekuna.

10. Każdy uczestnik wycieczki / imprezy powinien być wyposażony w odpowiedni strój i ekwipunek (w zależności od rodzaju wycieczki / imprezy).

10. Uczestnicy potwierdzają własnoręcznym podpisem fakt zapoznania się z regulaminem i zobowiązują się przestrzegać zawartych w nich zasad.

 

Załącznik nr 7

ZGODA RODZICÓW NA WYJAZD DZIECKA NA WYCIECZKĘ / imprezę (*)

A.      Wyrażam zgodę na wyjazd mojego syna/córki* ....................................................................
z klasy ...... na wycieczkę / imprezę do ................................... w dniach ..................................

 

1)      .........................................     ……….....……..

imię i nazwisko matki (opiekuna)                podpis

 

2)      ........................................      .................

imię i nazwisko ojca (opiekuna)                  podpis

 

B.     Jednocześnie informuję, że syn/córka*:

punktor choruje/nie choruje* na przewlekłe choroby

     ............................................................................................................................

punktor zażywa/nie zażywa* na stałe leki

     .............................................................. ..............................................................

punktor jest uczulony(a)/nie jest uczulony(a)*

     .............................................................. ..............................................................

punktor dobrze/źle* znosi jazdę autokarem

     .............................................................. ..............................................................

punktor inne uwagi

     .............................................................. ..............................................................

 

C.    Dane osobowe uczestnika:

·         adres zamieszkania:..........................................................................................

·         telefon domowy wraz z numerem kierunkowym:  .............................................

·         seria i numer paszportu (dowodu osobistego)**:  ..........................................................

 

Prawidłowość powyższych informacji potwierdzam

 

 

…………….................................................

                                                                    Czytelny podpis i data

 

* niewłaściwe skreślić (w części B w przypadku odpowiedzi twierdzącej podać uzasadnienie)

** podać w przypadku wycieczki zagranicznej

 

Załącznik nr 8

INFORMACJA DLA RODZICÓW
UCZNIÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W WYCIECZCE  / IMPREZIE (*)

w………...........................………….    w dniach ……..÷………….. r.

 

Wyjazd:    ……………………………………………………………………………………

Przyjazd: ……………………………………………………………………………………

           

Na podróż NIE ZAPOMNIJ ZABRAĆ:

·     Paszport / Dowód Osob. (w przypadku wycieczki / imprezy zagranicznej),

·     Legitymacja szkolna (podbita),

·     suchy prowiant, napoje,

·     w przypadku objawów choroby lokomocyjnej należy wziąć leki zapobiegawcze (Aviomarin) i woreczki,

·     wygodny ubiór (można wziąć małą poduszkę).

 

Bagaż:

·     dopuszczalny bagaż: torba lub plecak i podręczny bagaż,

·     szczoteczkę i pasta do zębów, mydło, szampon, ręczniki, grzebień, papier toaletowy, podpaski, chusteczki,

·     kapcie (klapki, tenisówki), dwie pary obuwia,

·     bielizna na zmianę, dwie pary wygodnych spodni, strój kąpielowy, kurtka przeciwdeszczowa, ciepły sweter, dres,

·     nakrycie głowy, okulary przeciwsłoneczne, filtr do opalania; krem przeciw poparzeniu słonecznemu,

·     podręczny plecak-chlebak lub torba na wycieczki (nie brać reklamówek),

·     pościel (prześcieradło, poszewka na poduszkę i poszewka na kołdrę), jeśli nie jest ona zapewniona w bazie noclegowej,

·     sprzęt sportowy: badminton, piłki, gry planszowe, ringo itp.,

·     środki przeciw komarom i łagodzące skutki ich ukąszeń (np. Fenistil),

·     OSOBY SZCZEGÓLNIE TĘSKNIĄCE ZA DOMEM PROSZONE SĄ O ZABRANIE KARTY TELEFONICZNEJ (TELEFONU KOMÓRKOWEGO).

 

UWAGA!!!

·     uczeń zobowiązany jest dbać o swój bagaż i pieniądze,

·     za wszelkie szkody wyrządzone przez uczniów podczas pobytu odpowiadają rodzice; rodzice zobowiązani są zaopatrzyć dziecko w leki (w wypadku ich stałego zażywania) i środki opatrunkowe,

wszelkie informacje na temat wyjazdu dzieci do ………………………..… można uzyskać w ……………………. ......................................................................... tel. ………… w godzinach ……… ÷ ……..

 

Załącznik nr 9

PISMO DO organu prowadzącego /
sprawującego nadzór pedagogiczny (*)

NR ……………………………

 

                                                                           …..........………………………………

                                                                           w ……………........………………...

 

         Dyrektor …………………………………………………….…… zawiadamia o organizowanej wycieczce / imprezie (*)

 

 

INFORMACJA O WYCIECZCE  / IMPREZIE (*)

1.  Nazwa kraju – ………………., trasa wycieczki / lokalizacja (*) – …………. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.  Termin: ……………… ilość dni  ……… klasa/grupa ……………………….

3.  Cel i założenia programowe wycieczki / imprezy wg załącznika nr 1

4.  Program pobytu wg załącznika nr 2;

5.  Imię i nazwisko kierownika: ………………….…………….………………… Nr zezwolenia …………………………………………………………………..

6.  Środek lokomocji ………………………………………………………………

7.  Opiekunowie:

…………………………… – nauczyciel

…………………………… – ………………

…………………………… – ………………

…………………………… – ………………

8.  Lista uczestników – uczniów wg załącznika nr 3

 

……………………………………………………

                                                                                              (pieczęć i podpis dyrektora szkoły)

 

Załącznik nr 10

HARMONOGRAM ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZYCH imprezy

 

Załącznik nr 11

LISTA OPIEKUNÓW WYCIECZKI SZKOLNEJ / imprezy (*)

w ……………………………… od ………. do …………… r.

Lp.

Nazwisko i imię

Funkcja

Adres zamieszkania

Data ur.

Miejsce ur.

Telefon

Paszport/
nr D.O.

1

 

kierownik

 

 

 

 

 

2

 

z-ca kier.

 

 

 

 

 

3

 

opiekun

 

 

 

 

 

4

 

opiekun

 

 

 

 

 

5

 

opiekun

 

 

 

 

 

Załącznik nr 12

PRlIminarz wycieczki / imprezy

Załącznik nr 13

AKTUALNE PRZEPISY DLA ORGANIZATORÓW WYCIECZEK SZKOLNYCH

·     Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej Nr 135 z dnia 08.11.2001 r. w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki,

·     Rozporządzenie MEN z dnia 17.08.1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp w szkołach i placówkach publicznych,

·     Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 06.05.1997 r. w sprawie określania warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i upra­wia­jących sporty wodne,

·     Ustawa z dnia 18.01.1996 r. o kulturze fizycznej,

·     Ustawa z dnia 20.06.1997 Prawo o ruchu drogowym,

·     Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 27.07.1999 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach,

·     Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21.06.1999r. w sprawie określenia sposobu zapewniania bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas trwania imprez na drogach, warunków ich odbywania oraz trybu postępowania w tych sprawach,

·     Rozporządzenie MEN z dnia 21.01.1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać orga­nizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organi­zowania i nadzorowania.

 

Załącznik nr 14

WYCIĄG NAJWAŻNIEJSZYCH PRZEPISÓW

·     działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki obejmuje następujące formy: wycieczki przedmiotowe, wycieczki krajoznawczo -turystyczne, wycieczki turystyki kwalifikowanej, imprezy krajoznawczo -turystyczne i turystyki kwalifikowanej, imprezy wyjazdowe,

·     organizacja i program wycieczek i imprez powinien być dostosowany do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych,

·     zwiedzanie parku narodowego, parku krajobrazowego lub rezerwatu przyrody powinno odbywać się po oznakowanych szlakach turystycznych,

·     udział uczniów małoletnich w wycieczkach i imprezach (z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych) wymaga zgody rodziców albo opiekunów prawnych,

·     wycieczka, impreza powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy, zwiedzanych obiektów, harmonogramu i regulaminu,

·     program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkolę, listę uczestników oraz imię i nazwisko kierownika i opiekunów określa karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba,

·     wszyscy uczestnicy wycieczki i imprez powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków,

·     kierownicy i opiekunowie wycieczek i imprez nie ponoszą kosztów przejazdu - wydatki na ten cel pokrywa się ze środków tworzących budżet wycieczki, imprezy,

·     przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza teren szkolny w obrębie tej samej miejscowości na zajęcia obowiązkowe lub nadobowiązkowe z wychowania fizycznego, imprezy szkolne, wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo-turystyczne powinien być zapewniony przynajmniej jeden opiekun dla grupy 30 uczniów,

·     przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji w obrębie miejscowości, w której znajduje się szkoła uczniów, opieka powinna być zwiększona w zależności od wieku uczniów, odległości i innych potrzeb,

·     przy wyjściu, wyjeździe z uczniami poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy do 15 uczniów,

·     nauka pływania powinna odbywać się w grupach liczących nie więcej niż 10 osób na jednego opiekuna,

·     w wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udział uczniowie, w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie,

·     zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżowych podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi,

·     na wycieczce turystyki kwalifikowanej, w tym rowerowych, opiekę powinna sprawować jedna osoba dorosłą nad grupą do 10 uczniów, jeżeli przepisy nie stanowią inaczej,

·     wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m n.p.m. mogą prowadzić tylko przewodnicy turystyczni,

·     za drogę dziecka do szkoły i z powrotem odpowiadają rodzice -mogą oni przyprowadzać i odprowadzać, posyłać swoje dzieci samodzielnie, zapewnić im opiekę innych osób dorosłych, posłać młodsze dziecko pod opieką starszego rodzeństwa,

·     szkoła odpowiada za dziecko od momentu jego wejścia na teren szkoły do wyjścia po lekcjach oraz podczas wszystkich zajęć pozaszkolnych organizowanych przez szkołę.

 

Załączniki do ściągnięcia

Powrót na górę