SZKOLNY RZECZNIK PRAW UCZNIA
Funkcję Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia w Zespole Szkół Samorządowych w
Prymusowej Woli pełni nauczyciel matematyki i fizyki pani mgr inż. Wioletta
Wrzosek.
Regulamin funkcjonowania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
I. Prawa ucznia określone są w następujących dokumentach:
Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z dnia 20 listopada1989 r., ratyfikowana przez Polskę dnia 30
kwietnia 1991 r. (Dz.U. Nr 120, poz. 526,527).
Ustawa o systemie Oświaty z dnia 18 lutego 1991 r. (Dz.U. Nr 95, poz. 452 z
późniejszymi zmianami).
II. Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających
bezpośrednio z regulaminów wewnątrzszkolnych, Statutu Szkoły i Konwencji o
prawach dziecka.
III. Rzecznika Praw Ucznia może powołać Dyrektor Zespołu na wniosek Samorządu
Uczniowskiego.
IV. Kadencja Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia trwa trzy lata z możliwością
skrócenia bądź wydłużenia tego czasu. Wybierany jest przez uczniów spośród
nauczycieli w tajnym głosowaniu.
V. Do kompetencji Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia należy:
1) informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
2) wnioskowanie do Dyrektora Zespołu i Rady Pedagogicznej o wprowadzenie zmian
zgodnych z prawem i oczekiwaniami uczniów,
3) interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia zgodnie z ustalonymi
Procedurami postępowania w przypadku naruszenia godności osobistej ucznia
zawartymi w Programie Wychowawczym,
4) mediacja między członkami społeczności szkolnej w sprawach naruszania praw
ucznia,
5) kontrola realizacji i rozwiązywania spraw spornych,
6) uczestniczenie w roli obserwatora na wniosek zainteresowanej strony, za zgodą
Dyrektora Zespołu przy przeprowadzaniu egzaminu sprawdzającego i
klasyfikacyjnego,
7) składanie Dyrektorowi informacji o podjętych działaniach zmierzających do
rozwiązania konfliktu,
8) odstąpienie od interwencji w konkretnej sytuacji i przekazanie sprawy do
Dyrektora Zespołu
VI. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia przyjmuje skargi i uwagi uczniów w formie
pisemnej i ustnej dotyczące naruszenia przepisów zawartych w Statucie szkoły,
Regulaminie Uczniowskim, Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania, lub innych
przepisów naruszających podstawowe prawa ucznia i dziecka. Sformułowana przez
ucznia skarga lub uwaga powinna zawierać dokładne informacje, który przepis
został naruszony. Wnioski zbyt ogólne nie będą rozpatrywane. Przy formułowaniu
skargi uczeń może poprosić o pomoc wychowawcę lub / i Samorząd Uczniowski.
VII. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia podejmuje, z dniem otrzymania skargi lub
uwagi, czynności mające na celu wyjaśnienie okoliczności naruszenia wskazanego
przepisu i sporządza raport z podjętej interwencji w terminie 7 dni od
otrzymania wniosku. Wnioskujący uczeń zostaje poinformowany o efektach podjętej
interwencji, po jej zakończeniu.
Strony internetowe:
Ministerstwo Edukacji Narodowej –
www.men.gov.pl
Rzecznik Praw Dziecka – Pan Marek Michalak –
www.brpd.gov.pl
PAMIĘTAJ!!!
NIE JESTEŚ SAM. NIE ZAMYKAJ SIĘ ZE SWOIM PROBLEMEM. DLA MNIE JESTEŚ
NAJWAŻNIEJSZY I DOŁOŻĘ WSZELKICH STARAŃ, BY ROZWIĄZAĆ TWÓJ PROBLEM.
A JEŚLI MASZ PROBLEM, Z KTÓRYM SOBIE NIE RADZISZ I NIE CHCESZ POWIEDZIEĆ,
ZADZWOŃ POD NUMER DZIECIĘCEGO TELEFONU ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA: 800 12
12 12