NARODOWE CZYTANIE w Prymusowej Woli
9 września 2019 roku
Uczniowie
naszej szkoły przyłączyli się do akcji Narodowego Czytania, które w tym roku
odbyło się już po raz ósmy. Akcję zapoczątkował Prezydent RP w 2012 r. Wspólnie
czytaliśmy wtedy lekturę „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W 2013 r. w całej
Polsce odbyło się czytanie dzieł Aleksandra Fredry, a podczas następnych edycji
przeczytano kolejno: „Trylogię” Henryka Sienkiewicza oraz „Lalkę” Bolesława
Prusa; w 2016 r. – „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza, a w 2017 r. lekturą
Narodowego Czytania było „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.
Narodowe Czytanie 2018r. miało wyjątkowy charakter – w związku
z jubileuszem 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Para
prezydencka, Andrzej Duda i Agata Kornhauser-Duda, zaprosiła wówczas do lektury
„Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego.
Kancelaria Prezydenta w komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej
podała, że prezydent wraz z małżonką dokonał wyboru ośmiu utworów spośród
przeszło stu propozycji tytułów nadesłanych do Kancelarii.
Na mocy decyzji pary prezydenckiej lekturami Ósmego Narodowego Czytania zostały:
„Dobra pani” Elizy Orzeszkowej, „Dym” Marii Konopnickiej, „Katarynka” Bolesława
Prusa, „Mój ojciec wstępuje do strażaków” (ze zbioru „Sanatorium pod Klepsydrą”)
Brunona Schulza, „Orka” Władysława Stanisława Reymonta, „Rozdziobią nas kruki,
wrony...” Stefana Żeromskiego, „Sachem” Henryka Sienkiewicza i „Sawa” (z cyklu
„Pamiątki Soplicy”) Henryka Rzewuskiego. Dzieła te należą do klasyki literatury
polskiej, reprezentują różne epoki i style – od romantyzmu po dwudziestolecie
międzywojenne, ze względu na ponadczasowe wartości na trwałe wpisały się w
historię polskiej literatury.
W naszej szkole czytaliśmy fragmenty dwóch wskazanych nowel, tj. „Katarynkę” B.
Prusa i „Dym” M. Konopnickiej. Głośne czytanie tych dzieł
zaprezentowali na forum przedstawiciele klas siódmej i ósmej pod kierunkiem
nauczycielek: Anny Białas i Małgorzaty Lasoty. Z atmosfery jaka panowała podczas
czytania można wnioskować, że słuchaczom podobała się interpretacja głosowa
starszych kolegiów, a przeczytane fragmenty zachęcą uczniów do poznania całości
prezentowanych lektur.